top of page

Oddawanie telefonu lub komputera do naprawy - zasady bezpieczeństwa danych

Zaktualizowano: 13 lip 2023


Oddawanie telefonu lub komputera do naprawy -  zasady bezpieczeństwa danych

Przekazując swój telefon czy komputer do serwisu, często nie wiemy jak albo zapominamy zabezpieczyć nasze dane przed ich utratą lub dostępem do nich osób nieupoważnionych. Dane osobowe odgrywają w dzisiejszych czasach wielką rolę, więc powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na kwestie bezpieczeństwa, ograniczając w tym zakresie zaufanie do serwisantów oraz przestrzegać ustalonych procedur by zapewnić ich właściwą ochronę.

Niestosowanie się do zasad bezpieczeństwa przy oddawaniu urządzenia z danymi do serwisu może prowadzić do negatywnych konsekwencji. Oto kilka przykładów:


  1. Nieautoryzowany dostęp do plików Istnieje ryzyko, że nieupoważnione osoby mogą uzyskać dostęp do Twoich dokumentów i plików. Mogą one zawierać np. dane osobowe, zdjęcia, umowy czy informacje finansowe. Taka sytuacja może prowadzić do kradzieży tożsamości, oszustw finansowych i innych nielegalnych form wykorzystania Twoich danych.

  2. Ujawnienie wrażliwych informacji Osoby serwisujące komputer lub smartfon mogą uzyskać dostęp do Twoich programów i ustawień tj.: historii przeglądania, kont dostępu, loginów oraz haseł do portali społecznościowych, aplikacji czy kont bankowych. Taka sytuacja może ujawnić Twoją prywatność, preferencje oraz narazić Cię na utratę kontroli czy straty finansowe.

  3. Instalacja złośliwego oprogramowania Oddanie urządzenia do niewłaściwego serwisu lub niezabezpieczenie danych przed naprawą umożliwia zainstalowanie złośliwego oprogramowania przez nieuczciwych techników. Niewidoczne programy szpiegujące, keyloggery lub inne szkodliwe aplikacje, mogą śledzić w przyszłości Twoją aktywność online, kraść dane lub naruszać bezpieczeństwo urządzenia.

  4. Nieuprawnione działania na aktywnych kontach Jeśli nie wylogujesz się ze swoich kont online przed oddaniem urządzenia do serwisu, technicy mogą mieć dostęp do Twoich kont, a tym samym mogą wykonywać nieuprawnione działania w Twoim imieniu, takie jak odbieranie i wysyłanie wiadomości, zmiana ustawień prywatności lub dostęp do poufnych informacji.

  5. Utrata danych Jeżeli nie wykonasz kopii zapasowej swoich danych przed oddaniem urządzenia do serwisu, istnieje ryzyko utraty ważnych plików i informacji. W przypadku nieprzewidzianych sytuacji, takich jak awaria sprzętu, błąd ludzki czy też częsta, standardowa procedura serwisowa, przywracająca urządzenie do ustawień fabrycznych, Twoje dane mogą zostać nieodwracalnie usunięte lub uszkodzone. Wykonaj kopię zapasową. Skopiuj swoje pliki na zewnętrzny dysk, skorzystaj ze specjalnych aplikacji lub usług dostawców chmurowych.


Oddawanie telefonu lub komputera do naprawy -  zasady bezpieczeństwa danych

Oddanie swojego urządzenia w ręce specjalistów może być skutecznym sposobem na rozwiązanie problemów technicznych, jednak wiąże się z naturalnym ryzykiem utraty danych lub dostępu do nich. Oto kilka podstawowych zasad, których warto przestrzegać, aby zagwarantować ochronę danych osobowych i poufność informacji:


  1. Wybierz zaufaną firmę Wybierając zaufaną firmę, zmniejszasz ryzyko nieautoryzowanego dostępu do swoich danych. Dokładnie sprawdź firmę serwisującą i jej reputację. Poszukaj opinii na jej temat w Internecie, zapytaj znajomych o ich doświadczenia lub skonsultuj się z lokalnymi społecznościami informatycznymi. Warto również sprawdzić, czy firma posiada odpowiednie certyfikaty i licencje.

  2. Ustal zakres prac Omów z technikiem zakres prac, które mają być wykonane. Określ, jakie naprawy lub usługi są potrzebne i jakie oprogramowanie może być instalowane lub aktualizowane. Takie ustalenie pomoże Ci mieć kontrolę nad tym, co zostanie zrobione na Twoim urządzeniu.

  3. Zawrzyj umowę z firmą informatyczną W przypadku nawiązania stałej współpracy z firmą serwisującą warto podpisać umowę. Powinna ona określać zakres napraw, warunki gwarancji, koszty oraz zobowiązanie do zachowania poufności danych. Zapewni to lepszą ochronę danych i umożliwi dochodzenie roszczeń w przypadku sporów lub nieprawidłowości.

  4. Zastosuj fizyczny nadzór Jeśli masz obawy dotyczące bezpieczeństwa swoich danych zawartych w serwisowanym urządzeniu, ważne jest, aby mieć kontrolę nad procesem naprawy. Możesz zażądać obecności podczas serwisu lub skonsultować procedury zabezpieczenia danych i monitorowania ich pracy.

  5. Zrób kopię zapasową Wykonaj kopię zapasową ważnych danych. Skopiuj swoje pliki na zewnętrzny dysk twardy lub skorzystaj z usług chmurowych, przed oddaniem urządzenia do serwisu aby mieć pewność, że Twoje informacje są bezpieczne. Pamiętaj, że niektóre prace serwisowe wymagają zresetowania systemu i przywrócenia do domyślnych ustawień, przez co możesz bezpowrotnie stracić dostęp do swoich danych.

  6. Zabezpiecz dane Upewnij się, że wszystkie dane zawarte w plikach, przechowywane są w bezpieczny sposób uniemożliwiający dostęp bez hasła lub po zarchiwizowaniu trwale je usuń. W celu zabezpieczenia dostępu do danych, możesz utworzyć zaszyfrowane foldery czy partycje przez wykorzystanie np. wbudowanego systemu BitLocker w systemach Windows Professional. W przypadku kasowania, upewnij się, że danych nie będzie można odtworzyć lub przywrócić z kosza. Dodatkowo zabezpiecz zapisane hasła dostępowe do aplikacji, ograniczając do nich bezpośredni dostęp przez wprowadzenie głównego hasła np. stosowanego w managerach haseł. Wyloguj się ze wszystkich swoich kont online, takich jak poczta e-mail, media społecznościowe czy bankowość internetowa. Można również przemyśleć usunięcie tymczasowych plików, historii przeglądania Internetu i plików cache.


Przestrzegając wyżej wymienionych zasad, minimalizujesz ryzyko naruszenia prywatności i zagrożeń związanych z nieautoryzowanym dostępem do Twoich informacji!




Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W serwisie RODOgrupa.pl piszemy o najważniejszych obowiązkach prawnych wynikających z Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych.



Dodatkowe informacje:

bottom of page